Opraapwagen Europrofi

    De succesvolle EUROPROFI-serie vormt een belangrijk segment onder de opraapwagens van Pöttinger. De efficiënte opraapwagens zijn precies de juiste machines om gras in de kuil te brengen.

Download folder Pöttinger Europrofi

Hakselen, oprapen of persen? EUROPROFI vormen het rendabele alternatief. 85 PK is voldoende voor de lichttrekkende rotorwagen. Korte snede, de beste verdichting en hoge slagkracht – van toepassing op de EUROPROFI opraapwagens.

Opbouw
Het chassis bestaat uit een geschroefd frame constructie van C 220x70x50x5-QSTE-fijnkorrelig staal. De gesloten opbouw is voor hoge belastingen geconstrueerd. Sterke profielen en smalle rongen zorgen voor extreme stabiliteit.

     Rongen
De rechte, massieve rongen zijn aan het frame geschroefd, niet gelast - Bijzonderheid: fijndraad geschroefd voor extreme stabiliteit.
Aankoppeling
De opraapwagens kunnen met boven- of onderophanging uitgerust worden. De dissel is standaard als knikdissel met 2 dubbelwerkende cylinders uitgerust. Optioneel met Scharmüller kogelkoppeling.

Centrale aandrijfkast
De robuuste aandrijfkast met conische tandwielen is ontworpen voor grote vermogens. De krachtoverbrenging loopt via een hoogwaardige ketting naar de laadrotor en vervolgens naar de pick-up.
Rotoraandrijving: de rotor wordt via een enkelvoudige ketting ( 1 1/2 duims ) met automatische spanner aangedreven.
De aandrijfkettingen van rotor en pick-up worden bij het heffen van de pick-up automatisch gesmeerd. Bij de doseerwagen ( D-versie ) loopt deze bij geheven pick-up niet mee.
De bodemkettingaandrijving: is aan de zijkant gemonteerd en wordt via de trekkerhydrauliek aangedreven. De snelheid kan traploos vanaf het dashboard worden geregeld.
Doseerwalsaandrijving: de aandrijving van de doseerwalsen vindt plaats langs de rechterkant van de opraapwagen. De aandrijfas is door een nokkenkoppeling met 1200 Nm beveiligd.

Pick-up
De pick-up wordt via twee stalen curvebanen met massief binnendeel gestuurd. De pick-up is uitgerust met zes tandarmen en tanden van Super C-staal. De in het midden geplaatste stalen steunschijf zorgt voor hoge stabiliteit. Door de nauwe afstand tussen de tanden wordt het voer ook bij hoge snelheden schoon opgenomen.
Perfecte bodemaanpassing: aan beide kanten van de EUROPROFI - opraapwagen bevinden zich in hoogte verstelbare tastwielen voor een optimale positie van de pick-up t.o.v. de bodem. De tastwielen met luchtbanden (16x6,5-8) zijn standaard. De wielen tasten de bodem af en leiden de pick-up perfect door iedere greppel. Nalooptastwielen maken het mogelijk om zonder schade aan te richten door bochten te rijden.

Laadaggregaat
De EUROMATIC-Laadrotor met 800 mm doorsnede bestaat uit 8 tandrijen. De spiraalvormige plaatsing van de tandrijen zorgt voor een gelijkmatig laden zonder draaimomentpieken. Persbreedte 1,45 m.

Laden
Het gelijkmatig benodigd vermogen bij het laden, zonder draaimomentpieken, is kenmerkend voor de EUROPROFI. Ter controle van de belading zijn twee sensoren ingebouwd, die voortdurend de beladingsdruk meten en op basis daarvan automatisch de bodemketting aansturen. Zo wordt de aandrijflijn ontzien.

Lossen
L-Wagens zijn automatisch lossend. De achterwand wordt geopend en de bodemketting wordt automatisch ingeschakeld. De geopende achterwand maakt snel lossen mogelijk. De bodem is met 4 kettingen uitgerust. Een sterke hydromotor zorgt voor de aandrijving. De snelheid is traploos instelbaar. Doseerwagen (D-uitvoering) verdelen nauwkeurig en bieden een perfecte verdichting aan de kuil.

Snij-inrichting
Demontage van de messen gemakkelijk gemaakt - de op de markt unieke uitzwenking van de messenbalk is standaard. U kunt de messen gewoon rechtopstaand vervangen.

1. messenbalk uitklappen door op de toets aan de linkerkant van de opraapwagen te drukken
2. Vergrendelbout losmaken en messenbalk zijdelings uitzwenken
3. Mes door palhefboom ontgrendelen